Seværdigheder i London del 2

I seværdigheder i London del 2 fortæller jeg om mine oplevelser de resterende fem dage af min 14 dages ferie i 2022 i hovedstaden. Sidste del af turen bød på mange flere af Londons  seværdigheder inden for arkitektur, kunst og historie.

Klik her for at læse del 1.

London fra vandsiden

Næste dag var det blevet tid til en hyggelig bådtur på Themsen mellem Tower Pier og London Eye Pier. Dagen blev udforsket sammen med mine forældre, som ankom med fly dagen før.

Vi havde en enestående tur på den ikoniske flod, der løber gennem det centrale London.Det var en stor oplevelse at se historiske broer, som Tower Bridge, London Bridge og Millennium Bridge. Det var også noget særligt at opleve seværdigheder, som Palace of Westminster, Big Ben og London Eye fra vandsiden fra en ny vinkel.

Vi sejlede med City Cruises, som afgår hvert 30. minut fra havnene: Westminster Pier, London Eye Pier, Tower Pier og Greenwich Pier. Det var lidt besværligt for mig at køre ombord på bådene med kørestol, når båden får landgangsbroen til at bevæge sig lidt. Der var god plads og fin udsigt ombord, selvom jeg ikke kunne komme op på overdækket.

Europas højeste pariserhjul

Efter en dejlig og flot sejltur stod vi af ved London Eye Pier ved siden af det enorme pariserhjul ved Themsen. Det imponerende pariserhjul med en højde på 135 meter, er faktisk Europas højeste.

Vi ankom til en udsolgt attraktion, så pladsen foran London Eye var fyldt af med mange andre, som også skulle opleve udsigten. Jeg havde heldigvis købt billetter til mine forældre, min hjælper og mig hjemmefra.

Det var tilgængeligt med kørestol og nemt at komme ombord i den store kuppel ad en lille rampe. Pariserhjulet stod stille indtil alle var ombord før den kørte videre. Jeg kom først og fik derved mulighed for at komme helt frem til glasruden med udsigt til Themsen.

Pariserhjulet bevæger sig langsomt rundt, så var masser af tid til at beundre udsigten. Udsigten er ganske enkelt imponerende over London. Vi blev virkelig begejstret over den enestående panoramaudsigt over flere af byens andre kendte og populære seværdigheder. London Eye ligger centralt i byen, så vi havde udsigt til bygninger som Big Ben, St Paul’s Cathedral og Tower Bridge. Det var nok en af de bedste oplevelser under min ferie i London, som alle burde opleve.

Bag om troldmandsverdenen

Næste eftermiddag kørte jeg til Warner Bros Studio Tour London for at opleve The Making of Harry Potter. Det var en oplevelse jeg bare måtte opleve som stor Harry Potter fan. Jeg havde set meget frem til at komme bag om troldmandsverdenen og få et større indblik i hvordan filmen er blevet til.

Jeg var heldig at få nogle af de sidste billetter til kl. 17.30, som var dagens sidste entre til udstillingen. Derfor vil jeg anbefale at man køber billetter tre til fire måneder inden og ikke  halvanden måned før ligesom mig.

Det tog en times tid at køre fra London til Watford, hvor The Making of Harry Potter udstillingen ligger. Vi spiste dejlig aftensmad i nærheden på Studio Kitchen, inden vi kørte over til udstillingen.

Det var fantastisk og magisk at træde ind ad den store dør til storsalen (The Great Hall på Hogwarts) og med et befinde sig midt i Harry Potter universet. Derefter fortsætter udstillingen med en masse autentiske kulisser side om side. De ikoniske kulisser var spækket med rekvisitter og kostumer, der blev skabt specielt til filmene.

Det var en fuldstændig fantastisk måde at genopleve troldmandsverdenen på. Det var magisk at udforske kulisser fra filmene på egen hånd. Jeg oplevede kendte kulisser, som storsalen, drengenes sovesal og elixir lokalet på Hogwarts. Derudover oplevede vi selveste Hogwarts slottet udefra og en masse kostumer og rekvisitter.

Jeg så også den originale Hogwarts Express på Platform 9 3/4, besøgte familien Dursleys hus og stuen i Vindelhuset samt troldmandsbanken Gringotts. Det var også en rigtig stor oplevelse at vandre ned ad Diagon Alley, hvor man kan kigge på butikkerne fra filmene.

Det var fantastisk at opleve The Making of Harry Potter studiet med tusindvis af artefakter og komme bag om kulisserne fra filmene. Det var vanvittig at mærke magien i det originale Leavesden filmstudie, hvor alle otte film er produceret. Er du interesseret i Harry Potter universet, så er det helt klart et besøg værd.

Royalt besøg på Buckingham Palace

Næste dag stod i de royales tegn, hvor jeg sammen med mine forældre besøgte Buckingham Palace. Vi tog en taxa fra hotellet ud til området og gik hen mod Buckingham Palace. Vi kom i tide til at se vagtskiftet kl. 11. Vi fik en fin plads, hvor vi kunne se det meste med Buckingham i baggrunden. Under Changing the Guard-ceremonien tager en afdeling af tropper over for en anden. Det var en pragtfuld oplevelse at se garderne i deres flotte, røde uniformer marchere sammen med et britisk orkester.

Efter den beundringsværdig forestilling, fortsatte vi mod det betagende palads, som det er muligt at besøge i sommerhalvåret fra starten af juli til slutningen af september. Vi henvendte os til vagterne ved hegnet og blev kørt hen over gårdspladsen af en slags golfbil med en vogn, hvor der også var plads til mig i kørestol. Det var en stor oplevelse at komme helt tæt på Buckingham Palaces imponerende arkitektur.

Den del af paladset, som er åben for offentligheden og kaldes for Staterooms, består af 19 imponerende rum. Det var en stor oplevelse at opleve det elegante og smukt  indrettede palads. Det er ærefuldt at gå rundt i de historiske og kulturelle værelser på Buckingham Palace. Vi kom igennem flere vidunderlige værelser, men de mest imponerende var tronsalen med to store troner, den enorme og smukt udsmykkede balsal og galleriet med den kongelige kunstsamling med flere verdensberømte værker.

Efter par timer endte vi med udgang til the Palace Garden, men på grund af trapper blev vi guidet en anden vej uden om paladset. Selvom Buckingham Palace er privat og lukket for offentligheden, så kunne vi se en lille del af den store have på omkring 16 hektar fra terrassen. Vi valgte at gå gennem den velplejede have ad den afmærkede sti. Herfra fik vi en lille oplevelse af den smukke have bestående af blomsterbede, træer og flere søer. Den er også et skulpturgalleri  med forskellige kunstværker spredt rundt i haven, som ikke er offentligt tilgængelige.

Rejse gennem Londons historie

Denne dag tog vi bussen hen til Museum of London, som beskriver Londons historie gennem 450.000 år. Vores rejse gennem historien begyndte i præhistorisk tid, hvor London stadig var dækket af skove og floder med genstande fra dengang. Derefter fortsatte vi gennem romertiden, middelalderen og op til industrialiseringen og det moderne London. I løbet af udstillingen kom vi forbi de turbulente år, hvor London blev hærget af borgerkrige, pest og brand.

Det var en spændende og fascinerende rejse gennem hovedstadens historie. Her oplevede  vi de mennesker og begivenheder, som har udviklet London til det, det er i dag. Det er et must at besøge, hvis du vil have en større forståelse af Londons historie, men desværre er Museum of London lukket indtil det nye museum åbner i 2026.

Musicalefterfølgeren til Harry Potter

Næste dag stod den på musicalen Harry Potter and the Cursed Child – part one. Den blev opført i det gamle og smukke Palace Theatre i byens berømte distrikt The West End. Det er ikke en decideret musical, men mere et skuespil, som går ind under betegnelsen musical.

Harry Potter and The Cursed Child foregår 19 år efter at Harry, Ron og Hermione reddede troldmandsverdenen. I stykket følger vi deres børn, der er ankommet til Hogwarts-skolen. De ender i et kapløb gennem tiden, imens de opretholder fremtidens balance.

Forestillingen er spækket med magiske effekter i form af lys og lyd, når de udøver spektakulære besværgelser. Jeg blev fuldstændig blæst bagover og følte mig tilbage i troldmandsverdenen. Efter denne enestående og gribende teateroplevelse sad jeg tilbage med en fantastisk og fortryllende følelse i kroppen. Det er i den grad et must, som Harry Potter fan.

Harry Potter and The Cursed Child er en lang forestilling, som er delt op i part 1 og part 2 på hver to og en halv time. Jeg så det hele på samme dag, men det er også muligt at dele det op på forskellige dage. I pausen på to og en halv time, var der tid til at spise på en nærliggende engelsk pub.

Jeg havde nemt ved at komme ind på Palace Theatre og frem til min plads med min kørestol, hvor jeg havde godt udsyn til scenen. Læs mere om tilgængeligheden og hvordan du bestiller billetter her.

Londons svar på Times Square

Den sidste dag inden afrejse mod Danmark, var jeg selvfølgelig lige forbi Piccadilly Circus. Området er kendt for at være Londons hjerte og her lyser store neonreklamer om kap, næsten ligesom på Times Square i New York. Piccadilly Circus var lidt en skuffelse og noget jeg godt kunne have været foruden. For mig er det bare en travl plads med lidt gadeunderholdning med fuld knald på storbyens støj.

Alt i alt har jeg haft en god og spændende ferie i London, som har budt på mange forskellige seværdigheder. Jeg ville gerne have udforsket flere steder i hovedstaden, men jeg fik besøgt det jeg havde planlagt. Det er ikke en komplet guide, men mere min erfaring. Jeg håber min lange fortælling har givet inspiration til hvad du skal opleve i London.

En kommentar til “Seværdigheder i London del 2

1. Metha Enevoldsen siger:

Hvor er det dejligt. Vi har været I London for 35 år siden. For nogle år siden var vi i blakpool. Vi var også i Skotland.