Oplevelser i San Francisco

På dag 2, efter en god nats søvn fik vi noget morgenmad. Derefter mødtes vi med guiden, der havde planlagt vores rejse. Han gav en masse informationer om hotellerne, lejebilerne, roadtrip og om byerne San Francisco, Santa Monica og Las Vegas, som vi bl.a. skulle til.

Derefter havde vi nogle timer med afslapning til hen først på eftermiddagen, hvor den stod på gåtur i den legendariske by San Francisco. Vi fandt hurtigt ud af, hvor kuperet og smukke gaderne er. Atmosfæren var meget afslappet og hyggelig at færdes i.

Min bror og jeg, med hver en af vores hjælpere var taget på tur i byen. Vi besluttede os for, at tage ned til den kendte træmole, Fisherman’s Wharf. Vi nåede dog ikke helt ud på den, for vi skulle nå en færge klokken 15.30 over til øen Alcatraz, som ligger i San Francisco Bay.

Vi kom nemt og godt ombord på færgen ved Pier 33, som sejlede os ud til øen. Vi var kommet i land på den tidligere fængselsø Alcatraz. Her blev vi mødt af en stor, slidt, flere-etages høj bygning, som var et af landets mest sikre fængsler fra 1934-63. Her afsonede kriminelle som f.eks. Al Capone.

Der var en helt speciel og tung stemning på fængselsøen. Det var samtidig lidt mærkeligt, at få et indblik i hvordan fangerne har levet og hvor umenneskelige forholdene var. Inde i fængslet så vi også en interessant lille film, hvor nogle af fangerne og vagterne fortalte om deres liv i fængslet.

Da vi kom tilbage til fastlandet, var solen gået ned og det var blevet ret koldt. Vi fandt en restaurant i nærheden, for at spise aftensmad. Derefter tog vi bussen tilbage til hotellet.

Vi blev overraskede over hvor nemt det var, at tage bussen i USA i forhold til i Danmark. Da bussen holdte ind og chaufføren så os i kørestole, kørte han straks bussens elektriske rampe ud. En af busserne vi skulle med, var rimelig fyldt, så chaufføren bad pænt de andre passagerer om at rykke, så vi kunne komme med. Det gjorde de helt uden kommentarer eller sure miner.

Flere oplevelser i San Francisco

På dag 3, fik vi de to lejebiler til vores roadtrip videre rundt i Californien. Den handicaptilgængelig lejebil, som vi begge to kunne være i med kørestolen, blev leveret ved hotellet. Her fik to af hjælperne og jeg forklaret en masse om bilen. Samtidig tog en af hjælperne ud for at hente varebilen, som vi skulle bruge til transport af vores hjælpemidler og bagage videre rundt på turen. Det gik der hurtigt et par timer med, så det var først hen på eftermiddagen, at vi kom afsted til Golden Gate Bridge.

Vi kørte gennem byen og hen over Golden Gate Bridge i bil, til et udkigspunkt på modsatte side. Det var en god oplevelse, at køre over den 2,7 km lange bro med udsigt til Alcatraz på højre side og fantastisk natur til venstre side.

Fra udkigspunktet var der en god udsigt til den enorme bro, med fantastiske San Francisco i baggrunden. Det var en stor oplevelse, at se byens mest berømte vartegn Golden Gate Bridge i virkeligheden. Det er ikke så sært, at den imponerende hængebro med de to enorme pyloner på 227 m, er kendt over hele verden. For den røde stålbro er intet mindre end fantastisk.

Roadtrip til Monterey

På dag 4, efter et par virkelig gode dage i San Francisco, skulle vi afsted på roadtrip ned langs Highway 1. Så dagen startede med, at vi fik pakket vores bagage og hjælpemidler i varebilen, som to af hjælperne kørte. Jacob og jeg kom godt ind i handicapbilen via en rampe ud af siden på bilen. De to andre hjælpere var chauffører.

Derefter kom vi afsted på dagens køretur til Monterey, som var en af de kortere. Det var en dejlig blød start på nogle fantastisk dages roadtrip ned til Santa Monica. Vi tog hovedvejen ud af San Francisco og kørte fra ud mod kysten ud til Stillehavet. De sidste 30 km kørte vi med fin udsigt til den smukke kyst. Vi blev enige i bilen om, at det var en god start på, hvad vi havde i vente videre langs kysten i morgen.

Vi boede lidt uden for Monterey på SpringHill Suites The Dunes On Monterey Bay. Hotellet har en flot placering med udsigt til den smukke kyst og Stillehavet. Det virkede til at være ret luksuriøst og tilgængeligheden var god. Værelserne var langt større og bedre indrettede end i San Francisco.

I næste afsnit fortsætter vi langs Highway 1 gennem kyststrækningen Big Sur og videre til Santa Monica. Klik her for næste afsnit.